20 júna 2009

Mineola? Čo je to?

O niečom zvanom Mineola, Mineolka už sme písali. Také ovocie nejestvuje. Pod tým menom svet pozná len názov jedného plemena Indiánov a tí žili v oblasti, kde nerastie ani tropické a ani subtropické ovocie. Neďaleko New Yorku.

Celkom náhodou som prišiel na stopu aj tomuto, akože ovociu. Hľadal som, čo si posadím do záhrady, keď tu zazriem aj to melodické slovo. Má ho poddruh umele vypestovaného kríženca Tangelo a toto je ovocie v podobe pomaranču, ale s pomarančom má len toľko spoločného, že patrí do skupiny citrusov a farba mu je jasno pomarančová, či v tej pomarančovej je trochu viacej žltej farby.

Tangelo dopestovali v Amerike, skrížením grapefruitu s mandarínkou a ako už same meno Tangelo udáva, chuť tohoto nového ovocia je „tangy“ = ostrá vôňa, ostrá chuť, čiže trochu trpkej chuti a podobu má trochu na mandarínku a aj ľahšie sa lúpe, čistí od kôry – podobne, ako mandarínka. Išiel som na tržnicu a medzi citrusovým ovocím vyhľadal som aj Mineolu. Kúpil som to a okoštoval. Ruku na srdce, bez tohoto „záraku“ som žil a budem aj ďalej. Nepošteklilo mi chuťové bunky. Keď mám chuť na grapefruit, odtrhnem si ho priamo zo stromu, čo mi rastie pri letnej verande. Vedľa neho je stromík mandarínky, po ňom je „blood“ orange = „krvavý“ pomaranč (šťavu má tmavočervenú a aj chuť mu je trochu iná) a naproti rastie pomaranč.

Teda, čo povedať o Tangelo? Je to nový, umelý druh ovocia a čo povedať o mene Mineola? Zase len trochu.

Hlavné tri druhy Tangela sú: Orlando, Mineola a Seminole. Je ich ešte zopár ďalších, ale okrem Orlanda, skoro všetky majú meno nejakého plemena Indiánov. Červené sú, ako Indiáni. Aspoň si tak myslia tí, čo ich dopestovali.

Pestovatelia ovocia už dlhé roky skúšajú dopestovať nové odrody, takže trochu staršie od Tangelo, je Tangerín, Tangor... ale pravdu povediac, tieto druhy sú už ďaleko väčšie nepodarky. Malé, trpké, polné semiačok atď. Tangelo zatiaľ dopadol najlepšie.

Tá osoba, čo sa dozvedala o Mineolke, nech napíše priateľom, že hoci aj jedli Mineolku, predsa nevedia, čo jedli. Jedli Tangelo. Tak, na okraj im môže napísať, aké zázračné ovocie má aj doma v záhrade. Fuji, Pink Lady, Abas, Gala, Mutsu, Spartan, Bonza... všetko poddruhy jabĺk a nech sa ona trápi, čo je to za exotické ovocie, čo rastie aj na Slovensku. Prelistuje všetky knihy a nenajde to.

Na záver môžem spomenúť, že zo svojho druhu najlepšie mi chutí Cerovača, Karamanka a aby som listu doplnil, tak aj Reine-Claude de Bavay. Teraz sa tráp, čo je to za ovocie. Nikde ho nenajdeš. (Dyňa, hruška a slivka.)

…………………….píše Ján Kulík

Žiadne komentáre:

Super pre vasu firmu

Čítame...

*** MENÁ *****

>A<>B<>C,Č<>D<>E<>F<>G<>H<>CH<

>I<>J<>K<><>M<>N<>O<>P<>Q<>R<

>S<>Š<>T<>U<>V<>W<>X<>Y<>Z<>Ž<>

***Etymologický slovník***********

<A-C><Č><D,Ď,Dž><><><><><><H>

Autorské práva:

http://Kruhy.blogspot.com

nassinec@gmail.com